728x90 AdSpace

  • ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

    Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου 2019

    Ανασκόπηση εμπορικής περιόδου 2018/19 & εννεαμήνου 2019 Ανάλυση του Γιώργου Πολυχρονάκη Ειδικού Συμβούλου-εκπροσώπου INCOFRUIT – HELLAS Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων-Λαχανικών & Χυμών

    Τα φρούτα και λαχανικά έκλεισαν την εμπορική περίοδο 2018/19 με τον όγκο τους στα ίδια επίπεδα (+0,81%) έναντι του 2017/18 αλλά με μείωση της αξίας τους (-12,60%) 
     και συνεχίζουν με αυξητική τάση το εννεάμηνο του 2019 +0,66% σε όγκο και 2,63% σε αξία*Οι εξαγωγές των νωπών φρούτων και λαχανικών κατά την εμπορική περίοδο 2018/2019  ολοκληρώθηκαν το Σεπτέμβριο με ελαφρώς
    αυξημένο τον όγκο τους +0,81% έναντι της περιόδου 2017/18, αλλά με μειωμένη την αξία τους κατά -12,6% που σημαίνει μειωμένη τιμή μονάδος οφειλόμενη αφ ενός μεν σε μειωμένη κατανάλωση αλλά και σε αποστολές ατυποποίητων ή/και υποτιμολογημένων φορτίων κυρίως προς τις γειτονικές βαλκανικές χώρες (Πιν.1)
    Εκτός όμως από την παραπάνω εικόνα των εξαγωγών στα χειμερινά φρούτα και λαχανικά της περιόδου 2018/19 , οι εξαγωγές τους με ετήσια εμπορική περίοδο 2019 (μέχρι 30/9) των εαρινών και θερινών φρούτων και λαχανικών παρουσιάζουν αύξηση κατά +0,66% κατ όγκο και κατά +2,63% κατ αξία , με τις φράουλες να καταγράφουν ρεκόρ 5ετίας και σε σχέση με το 2018 αύξηση κατά +51,88% κατ όγκο και +58.12% κατ αξία , στα  κεράσια (με ρεκόρ 5ετίας) +23,61 και 55,48% αντίστοιχα , με ελαφρώς αυξημένη την μεσοσταθμική τιμή τους κατά +1,95% (Πιν. 2)
    Παρά το ρωσικό εμπάργκο , την μη ελκυστική πια πρακτική της  «πλάγιας οδού» για την Ρωσία, ο επαναπροσδιορισμός των στόχων εξαγωγής των προϊόντων μας με διεύρυνση των παραδοσιακών αγορών αλλά και το άνοιγμα νέων απέδωσαν και έχουμε την παρακάτω εικόνα.
    Η ανοδική πορεία στις εξαγωγές μας την τελευταία πενταετία οφείλεται αφ ενός στην βελτίωση την τελευταία 20ετία της προσπάθειας των παραγωγών της χώρας μας που υιοθέτησαν και εφάρμοσαν όλες τις σύγχρονες καλλιεργητικές μεθόδους παράγοντας προϊόντα σωστής ποιότητας και αφ ετέρου στην εξαγωγική δραστηριότητα  της χώρας μας με τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων τυποποίησης και συσκευασίας αλλά και μάρκετινγκ, με τον εμπλουτισμό του με νέο επιχειρηματικό αίμα με γνώσεις και εξειδίκευση. Οι παράγοντες αυτοί συνέβαλαν στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων μας και την τοποθέτησή τους κατ ευθεία στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων υπερκαταστημάτων λιανικής πώλησης.

    Κατά το εννεάμηνο του 2019 οι εξαγωγές των νωπών φρούτων και λαχανικών, βάσει στοιχείων ΕΛΣΤΑΤ, είναι ελαφρώς αυξημένη  κατά +1,7% κατ όγκο σε σχέση με τους ίδιους μήνες του 2018 και ανήλθαν σε 1.169.616 τόνους και η αξία στα ίδια με πέρσυ επίπεδα  -0,2%, σε  778,677 εκατομμύρια ευρώ, με ιδιαίτερη επισήμανση την επίτευξη ρεκόρ εξαγωγής στις φράουλες (51,9%) και τα κεράσια (23,6%)

    Κατ εκτίμηση μας οι εξαγωγές νωπών φρούτων και λαχανικών στο τέλος του 2019 θα είναι αυξημένες έναντι της αντιστοίχου περιόδου του 2018 και θα κυμανθούν στο επίπεδο 1,6 εκατ τόνους έναντι 1,52 εκ. με τις εξαγωγές ακτινιδίων να διαμορφωθούν στο ύψος των 150 χιλ τόνων Εάν αντιμετωπιστούν τα θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού με την υποτιμολόγηση από «βαλκάνιους και έλληνες εμπόρους αλλά και Ιταλούς » τότε το έλλειμμα του Ισοζυγίου αγροτικών προϊόντων – 578,12 €  εκατ  του 2018 θα βελτιωθεί ίσως και να ελαχιστοποιηθεί μόνο από την πραγματική απεικόνιση των εξαγομένων νωπών οπωροκηπευτικών μας προϊόντων.
    Πολλές από τις αγορές των τρίτων χωρών είναι κλειστές λόγω φυτοϋγειονομικών εμποδίων, και ο Σύνδεσμός μας παρενέβη επανειλημμένως παρουσιάζοντας σειρά προτάσεων για την ενίσχυση των εξαγωγών προς τις αγορές αυτές, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ιδίως η καθιέρωση απλουστευμένων διαδικασιών διαπραγμάτευσης, με τη συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
    Όσον αφορά τις εισαγωγές φρούτων και λαχανικών το εννεάμηνο 2019 ανήλθαν σε 480.325 τόνους (+18,6%) αξίας 402.507.670 ευρώ (+7,1%).


    Ιδιαίτερη αύξηση εισαγωγών εμφανίζουν τα κρεμμύδια + 676,5% κατ όγκο, τα μήλα +55,6% ,οι πατάτες +39,9%,οι ανανάδες, τα λεμόνια στοιχείο που δείχνει μια συνέχιση επαναφοράς της  κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών στην εγχώρια αγορά .
    Κατά την εν εξελίξει ευρισκόμενη εμπορική περίοδο 2019/2020 (εσπεριδοειδή, ακτινίδια, μήλα, αγγούρια, φράουλες  κ.α), απευθύναμε ξανά έκκληση στην Πολιτεία  ώστε να ληφθούν όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα που θα διευκολύνουν την προώθηση των εξαγωγών μας, όπως πχ στην περίπτωση των εξαγωγών προϊόντων μας προς τις ασιατικές χώρες . Όμως η γραφειοκρατία κατέστησαν αδύνατη την επέκταση σ αυτές τις αγορές για την τρέχουσα περίοδο, παρά την υφιστάμενη ζήτηση.
    Είναι ευκαιρία, εκμεταλλευόμενοι τις τυχόν ελλείψεις στις ανταγωνίστριες παραγωγές χώρες, για περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών μας, το άνοιγμα νέων αγορών, αναθεωρώντας και την εφαρμοζόμενη φυτουγειονομική πολιτική της γενικής απαγόρευσης εξαγωγής πορτοκαλιών και μανταρινιών με φύλλα (απαίτηση των πελατών-καταναλωτών), με περιορισμό της μόνο σε προϊόντα από περιοχές που έχουν διαπιστωθεί φυτοασθένειες (tristeza) και, χορηγώντας φυτουγειονομικά «διαβατήρια» σε παραγωγές (δενδρώνες) καθαρές σε περιοχές που είναι απηλλαγμένοι και υγιείς προκειμένου να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας και να αποκτήσουμε πρόσθετη αξία και αύξηση του εισοδήματος των παραγωγών μας.
    Σε γενικότερο επίπεδο η επισκοπούμενη περίοδος 2018/19 χαρακτηρίζεται από:
    Την εξακολούθηση διακίνησης ατυποποίητων οπωροκηπευτικών προϊόντων, χωρίς την επεξεργασία τους από συσκευαστήρια , χωρίς την τήρηση κανόνων υγιεινής και ασφάλειας και την προώθηση τους  από «έλληνες εμπόρους» στις γειτονικές Βαλκανικές χώρες, με κινδύνους για την υγεία  των καταναλωτών και με δυσφήμηση των ελληνικών προϊόντων, αλλά και χωρίς να είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Εμπόρων Νωπών Οπωροκηπευτικών (με μη αναγγελία των φορτώσεων),χωρίς φορολογικό εκπρόσωπο αλλά ενίοτε με ελληνικό ΑΦΜ  .  Προκειμένου να διατηρήσουμε την παρουσία των προϊόντων μας στις καταναλωτικές αγορές παραδοσιακές και νέες θα πρέπει  η ελληνική καλλιέργεια οπωροκηπευτικών να εμπλουτιστεί και να επεκταθεί , τόσο από άποψη έκτασης όσο και από πλευράς νέων ποικιλιών με μετασυλλεκτική διάρκεια. Η αλλαγή πλεύσης στις καλλιέργειες θα πρέπει να προβλέπει προϊόντα με διαφορετικά στάδια ωρίμανσης, ούτως ώστε να επεκταθεί η καλλιεργητική περίοδος και να εκμεταλλευτούμε όλες τις δυνατότητες που μας δίνει κλιματικά και γεωγραφικά η χώρα μας. Επιτακτική καθίσταται η ανάγκη χάραξης στρατηγικής για αύξηση της παραγωγής οπωροκηπευτικών προϊόντων και άμεση εφαρμογή της καθώς ανακάπτοντας η εγχώρια κατανάλωση, ως φαίνεται, δεν θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε τις κατακτήσεις μεριδίων στις καταναλωτικές αγορές για τα προϊόντα μας .
    Είναι απαραίτητο να τερματισθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός σε βάρος των παραγωγών φρούτων και λαχανικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με εισαγωγές ομοειδών προϊόντων τρίτων χωρών* και να αντιμετωπισθεί η διαρθρωτική κρίση που αντιμετωπίζει ο τομέας τα τελευταία χρόνια με λήψη μέτρων στις η δημιουργία ειδικού παράλληλου ταμείου για την διαχείριση κρίσεων για ολόκληρο τον τομέα των οπωροκηπευτικών
    Ελπίζουμε κατά την  διάρκεια στις εμπορικής περιόδου 2019/20, οι δράσεις προτεραιότητας στις χώρας στις να σχετίζονται με έγκαιρη αντιμετώπιση του Brexit, με το άνοιγμα νέων αγορών στον τομέα στις εμπορικής πολιτικής, εξάλειψη όλων των υφιστάμενων και επανειλημμένως επισημανθέντων αντικινήτρων , στις βελτίωση στις ανταγωνιστικότητας στις, για την διατήρηση του μεριδίου στις στις παραδοσιακές καταναλωτικές αγορές αλλά και συνέχιση του ηυξημένου ρυθμού εξαγωγών των φρούτων και λαχανικών.
    του Γιώργου Πολυχρονάκη
    Ειδικού Συμβούλου-εκπροσώπου
    INCOFRUIT – HELLAS
    Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής,
    Διακίνησης Φρούτων-Λαχανικών & Χυμών
    Τα τελευταία δέκα χρόνια, σημειώθηκε αύξηση των κοινοτικών εισαγωγών από όλες τις τρίτες χώρες  όπως π.χ και από τις Χώρες της Νότιας Μεσογείου (Μαρόκο, Αίγυπτος, Τυνησία, Αλγερία, Λίβανος και Ιορδανία) από τις οποίες εισήχθησαν το 2018 τόνοι 2,146 εκ. κατά 42,2% περισσότερο από το 2009. Παρεμφερείς αυξήσεις παρουσιάζονται στο σύνολο των εισαγωγών από όλες τις τρίτες χώρες  Η αυξανόμενη εισαγωγή οπωροκηπευτικών από τρίτες καταγράφει ήδη σημα
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments
    Item Reviewed: Ανασκόπηση εμπορικής περιόδου 2018/19 & εννεαμήνου 2019 Ανάλυση του Γιώργου Πολυχρονάκη Ειδικού Συμβούλου-εκπροσώπου INCOFRUIT – HELLAS Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων-Λαχανικών & Χυμών Rating: 5 Reviewed By: Γιώργος Αργυριου
    Scroll to Top