Εφημερεύοντα

Εφημερεύοντα Νοσοκομεία ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου 2014

Κοδέλας: Αναγκαία η προστασία του αιγιαλού στην περιοχής της Ερμιονίδας‏

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών, ΠΕΚΑ και Ναυτιλίας & Αιγαίου κατέθεσε ο βουλευτής Αργολίδας Δημήτρης Κοδέλας σχετικά με το καθεστώς αυθαιρεσίας που επικρατεί στη ζώνη του αιγιαλού στην περιοχή της Ερμιονίδας. Ως εκ τούτου, επισημαίνει στην ερώτησή του ο βουλευτής, είναι αναγκαία η προστασία του αιγιαλού αλλά και η δυνατότητα πρόσβασης όλων των ανθρώπων στις παραλίες.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς τους κ. Υπουργούς: Οικονομικών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Ναυτιλίας και Αιγαίου
ΘΕΜΑ: Αναγκαία η προστασία του αιγιαλού στην περιοχή της Ερμιονίδας
Στην περιοχή της Ερμιονίδας σε κτήματα αρκετών στρεμμάτων με πανέμορφο φυσικό περιβάλλον και υψηλή ανταλλακτική αξία έχουν κατοικίες αρκετοί ισχυροί οικονομικοί παράγοντες και “επώνυμοι”.
Σε πολλές περιπτώσεις για να απολαμβάνουν οι εν λόγω ιδιοκτήτες τους μικρούς ιδιωτικούς παραδείσους τους απαιτούν “ιδιωτικές” ακτές κολύμβησης αποκλείοντας όλους τους άλλους από την πρόσβαση, “ιδιωτικά” σημεία πρόσδεσης σκαφών με κατασκευές μέσα στην θάλασσα, εγκαταστάσεις για την άνετη πρόσβαση και παραμονή τους στην ακτή.
Επιπλέον, διάφοροι μύθοι διαδίδονται στην τοπική κοινωνία που φτάνουν ακόμη και σε φρουρούμενες από θαλάσσης ακτές ή και σε "επενδεδυμένη" ακτή με άμμο Μαλδίβων.
Ενδεικτικά, περιοχές που δέχονται τέτοιες πιέσεις προκαλώντας τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας είναι το Πόρτο Χέλι, ο Άγιος Αιμιλιανός, η Βερβερόντα, το Δορούφι, το Σαλάντι, η Κόστα και Πετροθάλασσα, η Χινίτσα κ.λπ.
Όλα αυτά βέβαια προσκρούουν στον προορισμό της ζώνης του αιγιαλού και της παραλίας, όπως αυτός κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα και αφορά στην ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση όλων προς αυτές. Παρόλες τις κυβερνητικές προσπάθειες στην αντίθετη κατεύθυνση η ζώνη του αιγιαλού  παραμένει συνταγματικά κατοχυρωμένη ως κοινόχρηστη και ανήκει κατά κυριότητα στο Δημόσιο, το οποίο υποχρεούται να την προστατεύει και να την διαχειρίζεται.
Αντί αυτού το Δημόσιο φαίνεται να λάμπει δια της απουσίας του παραμένοντας θεατής (;) της κατάστασης και αφήνοντας τους πολίτες μόνους να αντιστέκονται απέναντι σε ασύμμετρης ισχύος αντιδίκους.
Πιο ειδικά στις αρμόδιες υπηρεσίες διαπιστώνεται η παρακάτω κατάσταση:
Η Αρμόδια υπηρεσία για τη διαφύλαξη της ακεραιότητας της ζώνης του αιγιαλού που είναι η Κτηματική Υπηρεσία του νομού δεν είχε στο δυναμικό της εδώ και πολλά χρόνια κανένα μηχανικό. Ως εκ τούτου είναι πρακτικά αδύνατη η έκδοση των απαραίτητων εκείνων διοικητικών πράξεων για τη διαφύλαξη του δημόσιου χαρακτήρα του αιγιαλού. Μάλιστα, στις 29 Αυγούστου 2014 στο ΦΕΚ Α 178/29-8-2014 δημοσιεύτηκε το Προεδρικό Διάταγμα 111/2014 που αφορά στο νέο Οργανισμό του Υπουργείου Οικονομικών. Με το νέο οργανόγραμμα οι Κτηματικές Υπηρεσίες καταργούνται και αντικαθίστανται από Αυτοτελή Γραφεία Δημόσιας Περιουσίας που υπάγονται σε Περιφερειακές Διευθύνσεις. Αυτό πρακτικά σημαίνει περαιτέρω υποβάθμιση των Κτηματικών Υπηρεσιών δημιουργώντας επιπρόσθετα εμπόδια στην αποτελεσματική άσκηση της προστασίας της δημόσιας περιουσίας και των δημοσίων αγαθών.
Το Λιμενικό Σώμα με τα γνωστά προβλήματα που αντιμετωπίζει (έλλειψη μέσων και προσωπικού) με το νέο σχεδιασμό του υπουργείου Ναυτιλίας αποδυναμώνεται κι άλλο αφήνοντας χώρο για περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης.
Άμεσο αποτέλεσμα αυτών είναι ακόμη και οι εισαγγελικές αρχές να έχουν δυσκολία στην αντιμετώπιση παραβιάσεων αφού η τεκμηρίωση απαιτεί ορισμό πραγματογνωμόνων από τρίτες υπηρεσίες που οι υπάλληλοί τους δεν διαθέτουν τα μέσα και το χρόνο για την διεκπεραίωση των υποθέσεων .
Η Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων (ΕΥΕΚΑ) και η αποκεντρωμένη διοίκηση δεν φαίνεται να επιτελούν το έργο τους με ταχύτητα τη στιγμή που θα έπρεπε κατά προτεραιότητα να γίνονται οι κατεδαφίσεις αυθαίρετων κατασκευών σε αιγιαλό, παραλίες.
Η Υπηρεσία Δόμησης Ερμιονίδας παρέμεινε επί μήνες κλειστή ενώ παραμένει υποστελεχωμένη και σήμερα όπως άλλωστε ήταν πάντα.
Σε όλα αυτά πρέπει να προσθέσουμε τις πιέσεις που ασκούνται προς κάθε κατεύθυνση, και προς τις αρμόδιες υπηρεσίες, από τους εμπλεκόμενους στις παραβάσεις ώστε να μείνει ανέγγιχτο το καθεστώς ανομίας.
Τέλος, το ΥΠΕΚΑ με τις ρυθμίσεις που θεσμοθέτησε στη χάραξη του αιγιαλού και της παραλίας με τον Ν.4281/2014 όπου εισήγαγε την έννοια των προκαταρκτικών χαράξεων που εμφανίζονται ως νόμιμες, έχει θέσει τις βάσεις για de facto νομιμοποίηση σειράς αυθαιρεσιών.
Για τους παραπάνω λόγους, ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:
Ποιες παραβάσεις περί αιγιαλού έχουν καταγραφεί, ενδεικτικά τα τελευταία 5 έτη, στην περιοχή της Ερμιονίδας; Πόσα πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής έχουν εκδοθεί;
Πόσες και τι είδους αυθαίρετες κατασκευές έχουν καταγραφεί τα τελευταία 5 έτη στον αιγιαλό;
Έχετε εκπονήσει κάποιο σχέδιο για τη σταδιακή αποκατάσταση της νομιμότητας στην περιοχή;
Έχουν προβεί τα Υπουργεία σας (Ναυτιλίας & Οικονομικών) σε ενέργειες ενίσχυσης των υπηρεσιών στην περιοχή και ποια τα αποτελέσματα αυτών;
Έχετε συνδράμει νομικά τις ενέργειες των κατοίκων και της τοπικής αυτοδιοίκησης στην περιοχή και αν ναι σε πόσες και ποιες υποθέσεις;
 Ο ερωτών βουλευτής
Δημήτριος Κοδέλας